Bir hamam böceği öldürürsen kahraman, bir kelebek öldürürsen katil cümlesi nasıl açıklanır?

Umut Akay

Hectopat
Katılım
3 Haziran 2020
Mesajlar
459
Bir hamam böceği öldürürsen kahraman sayılırsın, bir kelebeği öldürürsen katil sayılırsın. Ahlakın estetik kaygıları vardır.

Bu cümleyi yarın felsefe dersinde sunum halinde açıklamam gerekiyor. Nasıl açıklayabilirim?
 
Bir hamam böceği öldürürsen kahraman sayılırsın, bir kelebeği öldürürsen katil sayılırsın. Ahlakın estetik kaygıları vardır.

Bu cümleyi yarın felsefe dersinde sunum halinde açıklamam gerekiyor. Nasıl açıklayabilirim?

İnsanların beğendiği varlıkları, maddeleri zıt hareket veyahut davranışlarda bulunursanız size düşman.
Onların beğenmediği varlıkları ortadan kaldırır, aradan çıkarırsanız sevilen biri olursunuz.
Kısacası insanlara istediğini vermek oluyor.
 
Bir hamam böceği öldürürsen kahraman sayılırsın, bir kelebeği öldürürsen katil sayılırsın. Ahlakın estetik kaygıları vardır.

Bu cümleyi yarın felsefe dersinde sunum halinde açıklamam gerekiyor. Nasıl açıklayabilirim?

Kısaca özetleyim belki aklında bir çıkar
Her canlının görünümü farklıdır yapıları farklıdır insanların iğrendiği(dış görünüşünü sevmediği) şeyler onların hoşuna gitmez kim nasıl inkar ediyorsa etsin hamam böceği iğrendirici bir görünüme sahip(kötü bir dış görünüş) kelebek ise doğanın güzelliklerinden biri sayılır güzel birini insanlar çirkin birine göre daha çok severler genellikle insanların sevmediği şeyi yok edersen sevinir sevdiği şeyi yok edersen üzülür bu mantıktan baktım ben ama başkalarının görüşü alman daha mantıklı olur.
 
Bir hamam böceği öldürürsen kahraman sayılırsın, bir kelebeği öldürürsen katil sayılırsın. Ahlakın estetik kaygıları vardır.

Bu cümleyi yarın felsefe dersinde sunum halinde açıklamam gerekiyor. Nasıl açıklayabilirim?
Bir topluluk bir şeyi zararlı görüyorsa onu yok ettiğinde kahraman ilan edilirsin.Ama hamam böceklerini kutsal sayan bir topluluk bu yaptığına cinayet diyecektir.Yani ahlak görecelidir.
 
Nietzsche, bu vurguyu yaptığında, insanların kendilerine ait "İYİ ve KÖTÜ" anlamlarının olduğunu, istediklerini yargıladıklarını, istediklerini yücelttiklerini gördü.

Yani basitçe, sevmediği bireyi hor görüp, sevdiği bireyi baş üstünde tutar.

Burada "Bir hamamböceğinin "İYİ", bir kelebeğin de "KÖTÜ" olabilir, insanlar "İYİ ve KÖTÜ"nün anlamını bilmiyor." fikri çıkartılabilir.

"İnsanların yanına vardığımda eski bir kibrin üzerinde oturur buldum onları: Hepsi insanda iyi ve kötü olan şeyin olduğunu uzun zamandır bildiğini savunuyordu.

Eski, tükenmiş bir şey gibi geliyordu onlara erdem hakkında tüm konuşulanlar; ve iyi uyumak isteyen kişi, yatmaya gitmeden önce "iyi" ve "kötü"den bahsediyordu.

Bu uykularını huzursuz ettim şunu öğreterek: İyi ve kötünün ne olduğunu henüz hiç kimse bilmiyor. - yaratıcı dışında!"

Böyle Buyurdu Zerdüşt / Eski ve Yeni Levhalar Üzerine
Friedrich Nietzsche
 
Nietzsche, bu vurguyu yaptığında, insanların kendilerine ait "İYİ ve KÖTÜ" anlamlarının olduğunu, istediklerini yargıladıklarını, istediklerini yücelttiklerini gördü.

Yani basitçe, sevmediği bireyi hor görüp, sevdiği bireyi baş üstünde tutar.

Burada "Bir hamamböceğinin "İYİ", bir kelebeğin de "KÖTÜ" olabilir, insanlar "İYİ ve KÖTÜ"nün anlamını bilmiyor." fikri çıkartılabilir.

"İnsanların yanına vardığımda eski bir kibrin üzerinde oturur buldum onları: Hepsi insanda iyi ve kötü olan şeyin olduğunu uzun zamandır bildiğini savunuyordu.

Eski, tükenmiş bir şey gibi geliyordu onlara erdem hakkında tüm konuşulanlar; ve iyi uyumak isteyen kişi, yatmaya gitmeden önce "iyi" ve "kötü"den bahsediyordu.

Bu uykularını huzursuz ettim şunu öğreterek: İyi ve kötünün ne olduğunu henüz hiç kimse bilmiyor. - yaratıcı dışında!"

Böyle Buyurdu Zerdüşt / Eski ve Yeni Levhalar Üzerine
Friedrich Nietzsche

Nietzsche felsefesinde iyi, köle; kötü ise efendi olarak belirtildiğinden onun üzerinden örnek vermek pek doğru olmaz. Ontolojik tüm kavramları reddeden bir adamın üzerinden iyilik ve kötülük adı altında örnek vermeyi yanlış yönlendirici buluyorum.
 
Nietzsche felsefesinde iyi, köle; kötü ise efendi olarak belirtildiğinden onun üzerinden örnek vermek pek doğru olmaz. Ontolojik tüm kavramları reddeden bir adamın üzerinden iyilik ve kötülük adı altında örnek vermeyi yanlış yönlendirici buluyorum.
Hocam yukarıda Ulus Baker'in videosunu paylaştınız. 0:35'den itibaren ne diyor;
"Doğanın planında ahlaki olarak iyi kötü yoktur."

Ben bunun Nietzsche'nin bakış açısından farklı olduğunu düşünmüyorum;
İyi ve kötünün ne olduğunu henüz hiç kimse bilmiyor. - yaratıcı dışında!"

Tam tersine ontolojik kavramlar, insanı yönledirmez mi?

Artı olarak söz Nietzsche'ye ait hocam. Onun bakış açısından değerlendirmeyeyim de "Güneş gidiyor yav, güneş gidiyor." diyen İbrahim Tatlıses'in bakış açısından mı değerlendireyim?

not: Yanlış anlaşılmasın, dalga geçmiyorum. Son verdiğim cevap gülme amaçlıdır.
 
Son düzenleme:
Bir hamam böceği öldürürsen kahraman sayılırsın, bir kelebeği öldürürsen katil sayılırsın. Ahlakın estetik kaygıları vardır.

Bu cümleyi yarın felsefe dersinde sunum halinde açıklamam gerekiyor. Nasıl açıklayabilirim?
Bir hamam böceği öldürürsen kahraman sayılırsın, bir kelebeği öldürürsen katil sayılırsın. Ahlakın estetik kaygıları vardır.

Bu cümleyi yarın felsefe dersinde sunum halinde açıklamam gerekiyor. Nasıl açıklayabilirim?

Bir hamam böceği öldürürsen kahraman sayılırsın, bir kelebeği öldürürsen katil sayılırsın. Ahlakın estetik kaygıları vardır.

Bu cümleyi yarın felsefe dersinde sunum halinde açıklamam gerekiyor. Nasıl açıklayabilirim?
Tek kelimeyle özetlemek ve ardından yorumlamak istiyorum; "Düşmanımın dostu düşmanımdır."
Hamam böceği= Bakteriler ile, hastalık ile, ölüm ile dost. Onlarla barış (bağışıklı) içinde.
Kelebek= Çiftçilik ile (Polen,ipek vs...) dost. Onlarla barış içinde değil ve hatta oldukça hassas.

Düşman (insan)öldürürsen kahraman, dost (insan) öldürürsen katil olursun.
Kelebek ve hamam böceği örneği haricinde bizzat insan örneğinde de geçerlidir bu.

Yalnız ben öncelikle şunu demek istiyorum. Ahlâkın estetik kaygıları vardır. Elbette ki olmalı. Fakat bu estetik; işlevsellik ve seçimle belirlenmiş, evrilmiştir. Lağımda yaşamak istersen çok güzel olmak zorunda değilsin.

Fark etmelisiniz ki diplerden ne kadar yukarı çıkarsan o kadar işlevsel, yararlı ve güzel olmak zorundasın. Fiziksel açıdan da, felsefik açıdan da, ekonomik açıdan da vs.. bu böyledir ve (ister istemez zaten paralel olarak olur.) Bu insan tabakalarında da böyledir. Çünkü işlevsellik arttıkça güzellik de artar.

Sunum yaparken çeşitli başlıkların olsun diye konuyu biraz yaydım. İyi şanslar..
 
Artı olarak söz Nietzsche'ye ait hocam. Onun bakış açısından değerlendirmeyeyim de "Güneş gidiyor yav, güneş gidiyor." diyen İbrahim Tatlıses'in bakış açısından mı değerlendireyim?

not: Yanlış anlaşılmasın, dalga geçmiyorum. Son verdiğim cevap gülme amaçlıdır.

Harbiden güldüm bak :D Benim demek istediğim varlığı reddeden birinin örneğini vermek, karşı tarafın yanlış yönde araştırma yapmaya sevk edebilir. Daha iyilik, kötülük kavramını açıklayamıyorken konu sahibini Nihilizm ile tanıştırırsanız, sular bulanır. Ondan bahsediyorum. Nietzsche'nin iyilik dediği, bizim bildiğimiz iyilik değil.
 

Geri
Yukarı