Kötülük doğuştan mı gelir?

Kötülük veya iyiliği seçmek bizi insan yapar, seçimlerimizi yapamazsak, zorla iyilik dayatılırsa, insan olmaktan çıkarız. İradesiz bir insan, insan olmaktan çıkar.
Peki hep iyilik olsa ne olur. Yine mi olmaz.
 
İnsan "zihinsel bir canlı" olmasından dolayı iyilik ve kötülük var. Yani diğer canlılar gibi olsaydık böyle bir tanımlama yapmayacaktık. Burada önemli konu insan zihninin "doğal" olup olmaması. Maymunlar cehennemi filminde aklın -zekanın kullanımının bir "karar" olduğunu kendime göre gördüm. Bu anlamda insan zihninin farklı şekilde kullanımı "kendi kararı" tabii doğallıktan çıkınca tanrıdan da kopmuş olunur bana göre. Ama insanın doğal tarafı her zaman var ve bu iç ses onu iyiliğe yönlendirebilir özet olarak kötülüğün temeli zihinden, iyiliğin temeli iç sesten gelebilir. Bunun dışında kötülüğün kötülük olması için bana göre çoğu durumda "keyfi" yani onu yapmaya zorlayan bir şey olmadğıı durumlarda karşısındaki insana (veya her neyse) verilen zarar ve/veya yapılan haksızlık denebilir. Basit olarak çok zenginsiniz ama hala birilerinin parasında gözünüz var ve bunu haksız şekilde (yasaları bypass ederek) yapıyorsunuz. Veya benzer şekilde paranız yok korsan oyun indiriyorsunuz. Çok zengin insanların yaşamları fakir insanlarında dikkatini çeker bu uçurum çok ciddi rahatsızlık verir ve "denge" oluşturmaya çalışır.

Esasen insan zihni "eşitsizlik-dengesizlik" yaratır ve insanın doğal tarafıda bu eşitsizliği mümkün olduğunca yakalamaya çalışır. Zira tanrı aklında her insan eşittir. Çoğu durumda çok rahat, sıkıntısız, zengin hayatından memnun insanlar başkalarının da öyle olduğunu düşünür ve bu noktada akıl almaz bir hata yapar. Hem stres, hem de eşitsizlikten dolayı kötü durumda olan insanlar başkalarına zarar vermeye çok eğilimli olurlar bunun nedeni tanrı aklında eşit olan canlının insan zihninin yarattığı "eşit olmayan" şartlardan duyduğu rahatsızlıktır. Ve öfke daha iyi olana duyulur.
 
İnsan "zihinsel bir canlı" olmasından dolayı iyilik ve kötülük var. Yani diğer canlılar gibi olsaydık böyle bir tanımlama yapmayacaktık. Burada önemli konu insan zihninin "doğal" olup olmaması. Maymunlar cehennemi filminde aklın -zekanın kullanımının bir "karar" olduğunu kendime göre gördüm. Bu anlamda insan zihninin farklı şekilde kullanımı "kendi kararı" tabii doğallıktan çıkınca tanrıdan da kopmuş olunur bana göre. Ama insanın doğal tarafı her zaman var ve bu iç ses onu iyiliğe yönlendirebilir özet olarak kötülüğün temeli zihinden, iyiliğin temeli iç sesten gelebilir. Bunun dışında kötülüğün kötülük olması için bana göre çoğu durumda "keyfi" yani onu yapmaya zorlayan bir şey olmadğıı durumlarda karşısındaki insana (veya her neyse) verilen zarar ve/veya yapılan haksızlık denebilir. Basit olarak çok zenginsiniz ama hala birilerinin parasında gözünüz var ve bunu haksız şekilde (yasaları bypass ederek) yapıyorsunuz. Veya benzer şekilde paranız yok korsan oyun indiriyorsunuz. Çok zengin insanların yaşamları fakir insanlarında dikkatini çeker bu uçurum çok ciddi rahatsızlık verir ve "denge" oluşturmaya çalışır.

Esasen insan zihni "eşitsizlik-dengesizlik" yaratır ve insanın doğal tarafıda bu eşitsizliği mümkün olduğunca yakalamaya çalışır. Zira tanrı aklında her insan eşittir. Çoğu durumda çok rahat, sıkıntısız, zengin hayatından memnun insanlar başkalarının da öyle olduğunu düşünür ve bu noktada akıl almaz bir hata yapar. Hem stres, hem de eşitsizlikten dolayı kötü durumda olan insanlar başkalarına zarar vermeye çok eğilimli olurlar bunun nedeni tanrı aklında eşit olan canlının insan zihninin yarattığı "eşit olmayan" şartlardan duyduğu rahatsızlıktır. Ve öfke daha iyi olana duyulur.
Biri zengin hayatından mutlu diğeri fakir ve banka soyuyor. Kötülük kötülükten gelir diyebilir miyiz ? Yada kötülük olmasa kötü anlamda zararı olur muydu. Mesela hiç yaz mevsimi olmasaydı. Çoğu şeyden mahrum kalırdık. Örnek verecek olursak.
 
Peki Amerika'nın füze atmasının sebebini açıklar mısın ? Kimse bir şey diyemez haklısın.
Neden peki neden diye sorgulamaz mı ? insan.
Adamlar mutlak güce ve medyaya sahip, gerekli koşullar sağlandığında katliam yapmaktan çekinmezler, örnekleri de mevcut.
Elbette sorgulayabilirsin ama işin ucunda biyolojik ölüm yaşandıktan sonra bir anlamı olmuyor sorgulamanın.

Bugün televizyonu açtım baktım haberlere İsrail ve Filistin birbirlerine girdi diyorlar ve haber kanallarının hangi tarafı tuttuğuna ve olayı nasıl ifade ettiğine bağlı olarak takipçi topluyorlar.

Sence iyi ve kötü kavramları manipüle edilemez mi? Örnekleri yine internette var.
 
Çoğu şey gibi kötülükte insan yaratımı bir hikaye. İnsan yaratmasaydı olmazdı, doğuştan gelen bir şey mi diye sormak yerine insan yaratıcıdır. Dolayısıyla kötülüğü de insan yaratabilir demek daha doğru olacağını düşünüyorum.

Daha çok temel şeyleri sorguluyorsunuz. Biraz daha ufkunuzu açınız.
 
Öncelikle önceki yüzyıllara baktığımızda insanlar hep bir savaş halindeydi. Şu an haberlere baktığımızda sürekli bir silahlı veya başka türlü saldırı, şiddet, zorbalık bu tür olaylarla karşılaşırız. Mesela polis neden var? Demek ki kötülük hep var olan bir şey. Sadece kötülük saldırıda değil. Trafikte kurallara uymak, yol vermek gibi örnek verebilirim. Yani hep bir iyi ya da kötü kavramı var ortada. İnsanoğlu olarak hepimiz iyilik yanında oluruz. Ama sanki kötülük doğuştan olup şeytani varlık gibi bize musallat oluyor gibi düşünmeye başlıyorum. 25 yaşındayım psikoterapi tedavisi görüyorum. Kötülükle savaşırdım hep ama dünya ile savaşılmayacağını öğrendim. Pes etmeye çalışıyorum.

İnsanlar zaten temelinde kötüdür şu an birini yaralamak veyahut öldürmek dinlerde günah kanunda suç olmazsa daha çok ölümler olurdu hatta herkes birbirini bile öldürürdü insanların iyi olmasını kurallar eğitim kanun ve din belirliyor.
 
Kötülük veya iyiliğin seçim olduğun söylemişler öyle olduğunu düşünmüyorum. Kötülük yapan insanlara gidin sorun ben kötülük yaptım ya da kötü olmayı seçtim demez o kendine göre haklı sebeplerle kötülüğü haklı gösterir kendine ve artık o kötü olmaktan çıkar yani AA ben kötülüğü seçiyorum olayı yok. Doğası gereği kötü ona kötü olarak görünmez yani bir seçim söz konusu değil.
Nasıl ki bir insan aptal olmayı seçmiyorsa ve bunun farkında değilse yani aptal bir insan kendini aptal olarak düşünmez ama aptaldır bunu o seçmemiştir sadece insanın kişisel doğası gereği öyle var olmuştur bu kötülük için de geçerli kötü insanların doğası öyle yani bu bir seçim değil kişisel doğası gereği kötü olarak var oldular.
 

Geri
Yukarı