Örneklerle Mantık Safsataları

Liberal

Decapat
Katılım
13 Nisan 2021
Mesajlar
66
Yer
🐬
Safsata; bir düşünceyi ortaya koyarken ya da anlamaya çalışırken yapılan yanlış çıkarsamadır. Safsatalar ilk bakışta geçerli ve ikna edici gibi görülebilen fakat yakından bakıldığında kendilerini ele veren sahte argümanlardır. Mantık safsatalar ile ilgili örnekler verelim.

+"X kitap tanrı kela mıdır?"
-"X kitabın tanrı kelamı olduğunu nereden biliyorsun?"
+"X kitabın kendisi söylüyor. İnsanlarda bu kitaba inanıyorlar."

Burada hem kısır döngü hem de mantık hatası var. X kitap, tanrı sözü olduğu söylemesi onun tanrı kelamı olduğu anlamına gelmez. İnsanların inanması o kitabı tanrı kelamı yapmaz. Kellelere güvenmek safsatadır.

"Bu arkadaşı dinlemeyin! Çünkü bu arkadaşın babası katildir."

Mesela bu da safsatadır. Ad hominem türünde bir safsatadır.

"Annem böyle diyorsa kesin doğrudur."

Bu da bir safsatadır. Annesini otorite yaptığı için safsataya girer. Belki annen o konu hakkında bilgisi yoktur.

"X doğruysa, y yanlıştır. X yanlışsa, y doğrudur."

Bu safsatadır. Ya siyah ya beyaz gibi bir şey. X doğruysa, y yanlış olacak diye bir kaide yok. İkisi de yanlış veya ikisi de doğru olabilir. X = 1+2 = 3 y = 1+1 = 2 X ve Y ikisi de doğru. Bir örnekle bunun safsata olduğu çok belli.

"Doktorlar zekidir, doktorların yazısı çirkindir. O halde yazısı çirkin olanlar zekidir."

Bu da yanlış çıkarımda bulunan bir safsata örneği.

"Evrim varsa tanrı yoktur."

Bu ne yazık ki hep yapılan bir safsata. X varsa y yoktur, anlayışı safsatadır. Evrim, canlıların var oluş sistemini inceler. Bunun tanrı ile ilgisi yoktur. Belki evrimi tanrı yapmıştır veya belki de tanrı diye bir şey yok.

"Tanrı'nın yokluğunu kimse kanıtlayamadı, o halde tanrı vardır."

Bu da hep yapılan safsatadır. Yok olan bir şey değil, var olan bir şey kanıtlanması gerekir.

"Hakaret kötü bir şey çünkü yasalarda var."

Bu da safsatadır. Bir şeyin yasalarda olup-olmaması onun kötü veya iyi bir şey olduğu anlamına gelmez. Mesela "iki çocuğunuz varsa birisini öldürün" gibi bir yasa olsa bu yasaya uygulayacak mısın? O halde bir şey yasada varsa o şey doğrudur, anlayışı mantık hatasıdır.

"X kişisi kötüdür. Çünkü Y ırkına ait. Y ırkı hep kötüdür."

Bu da hep yapılan genelleme hastalığıdır. Y ırkından birisi kötü diye, bunu genellemen mantık safsatasıdır.

"Kanal İstanbul'a karşı çıkmak, Atatürk'e karşı çıkmaktır."

Bu da taze bir safsata. Dünya liderinin safsatası.

Daha bunun gibi safsatalar çoğalabilir. Hele Türkiye'de yaşıyorsanız:)
 
Son düzenleyen: Moderatör:
"Evrim varsa tanrı yoktur."
Doğrudur. Evrim ile tanrı çelişir. Tevrat Tekvin'de 6 günde yaratılıştan bahsedilmektedir. Kuran'da Araf suresinde bu "6 günde yaratılış" fikri vardır. Aynı fikir İncil'de de vardır.
İncil/Eski ahit
24 Tanrı, “Yeryüzü çeşit çeşit canlı yaratık, evcil ve yabanıl hayvan, sürüngen türetsin” diye buyurdu. Ve öyle oldu. 25 Tanrı çeşit çeşit yabanıl hayvan, evcil hayvan, sürüngen yarattı. Bunun iyi olduğunu gördü.
26 Tanrı, “Kendi suretimizde, kendimize benzer insan yaratalım” dedi, “Denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, evcil hayvanlara, sürüngenlere, yeryüzünün tümüne egemen olsun.”
27 Tanrı insanı kendi suretinde yarattı, onu Tanrı’nın suretinde yarattı. Onları erkek ve dişi olarak yarattı. 28 Onları kutsayarak, “Verimli olun, çoğalın” dedi, “Yeryüzünü doldurun ve denetiminize alın; denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, yeryüzünde yaşayan bütün canlılara egemen olun. 29 İşte yeryüzünde tohum veren her otu, tohumu meyvesinde bulunan her meyve ağacını size veriyorum. Bunlar size yiyecek olacak. 30 Yabanıl hayvanlara, gökteki kuşlara, sürüngenlere –soluk alıp veren bütün hayvanlara– yiyecek olarak yeşil otları veriyorum.” Ve öyle oldu. 31 Tanrı yarattıklarına baktı ve her şeyin çok iyi olduğunu gördü. Akşam oldu, sabah oldu ve altıncı gün oluştu.
Kuran

Rabb'iniz; gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra arş üstüne istiva eden; geceyi, durmadan takip eden gündüze katan; Güneş'i, Ay'ı ve yıldızları emrine tabi kılan Allah'tır. Dikkat edin! Yaratmak da emretmek de yalnız O'na özgüdür. Âlemlerin Rabb'i olan Allah, Şanı Çok Yücedir.​

Tevrat
20 Tanrı, "Sular canlı yaratıklarla dolup taşsın, yeryüzünün üzerinde, gökte kuşlar uçuşsun" diye buyurdu.

21 Tanrı büyük deniz canavarlarını, sularda kaynaşan bütün canlıları ve uçan varlıkları türlerine göre yarattı. Bunun iyi olduğunu gördü.

22 Tanrı, "Verimli olun, çoğalın, denizleri doldurun, yeryüzünde kuşlar çoğalsın" diyerek onları kutsadı.

23 Akşam oldu, sabah oldu ve beşinci gün oluştu.

24 Tanrı, "Yeryüzü türlü türlü canlı yaratıklar, evcil ve yabanıl hayvanlar, sürüngenler.+: Kutsal Kitap :+. türetsin" diye buyurdu. Ve öyle oldu.

25 Tanrı türlü türlü yabanıl hayvan, evcil hayvan, sürüngen yarattı. Bunun iyi olduğunu gördü.

26 Tanrı, "İnsanı kendi suretimizde, kendimize benzer yaratalım" dedi, "Denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, evcil hayvanlara, sürüngenlere, yeryüzünün tümüne egemen olsun."

27 Tanrı insanı kendi suretinde yarattı. Böylece insan Tanrı suretinde yaratılmış oldu. İnsanları erkek ve dişi olarak yarattı.


28 Onları kutsadı ve, "Verimli olun, çoğalın" dedi, "Yeryüzünü doldurun ve denetiminize alın; denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, yeryüzünde yaşayan bütün canlılara egemen olun.

29 İşte yeryüzünde tohum veren her otu ve tohumu meyvesinde bulunan her meyve ağacını size veriyorum. Bunlar size yiyecek olacak.

30 Yabanıl hayvanlara, gökteki kuşlara, sürüngenlere - soluk alıp veren bütün hayvanlara - yiyecek olarak yeşil otları veriyorum." Ve öyle oldu.

31 Tanrı yarattıklarına baktı ve her şeyin çok iyi olduğunu gördü. Akşam oldu, sabah oldu ve altıncı gün oluştu.

Ayrıca Tanrı yarattıktan bir gün sonra dinlenmeye çekilmiştir. Bu Kuran hariç kitaplarda belirtilir. Kuran'da ise ;
"Şüphesiz ki rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra arşa istivâ eden; geceyi, durmadan kendisini kovalayan gündüze bürüyüp örten; güneşi, ayı ve yıldızları emrine boyun eğmiş durumda yaratan Allah’tır. Bilesiniz ki, halk da emir de (yaratma ve yönetme) yalnız O’na aittir. Âlemlerin rabbi olan Allah yüceler yücesidir."
denmiştir.
Ayrıca bunu destekleyen hadis kaynakları da vardır. Ya tanrı insandır ya da insan bir tanrı yaratmıştır ya da Tanrı kendinin yorulduğunu kabul etmiştir.
Doğrudur. Evrim ile tanrı çelişir. Tevrat Tekvin'de 6 günde yaratılıştan bahsedilmektedir. Kuran'da Araf suresinde bu "6 günde yaratılış" fikri vardır. Aynı fikir İncil'de de vardır.
İncil/Eski ahit
24 Tanrı, “Yeryüzü çeşit çeşit canlı yaratık, evcil ve yabanıl hayvan, sürüngen türetsin” diye buyurdu. Ve öyle oldu. 25 Tanrı çeşit çeşit yabanıl hayvan, evcil hayvan, sürüngen yarattı. Bunun iyi olduğunu gördü.
26 Tanrı, “Kendi suretimizde, kendimize benzer insan yaratalım” dedi, “Denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, evcil hayvanlara, sürüngenlere, yeryüzünün tümüne egemen olsun.”
27 Tanrı insanı kendi suretinde yarattı, onu Tanrı’nın suretinde yarattı. Onları erkek ve dişi olarak yarattı. 28 Onları kutsayarak, “Verimli olun, çoğalın” dedi, “Yeryüzünü doldurun ve denetiminize alın; denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, yeryüzünde yaşayan bütün canlılara egemen olun. 29 İşte yeryüzünde tohum veren her otu, tohumu meyvesinde bulunan her meyve ağacını size veriyorum. Bunlar size yiyecek olacak. 30 Yabanıl hayvanlara, gökteki kuşlara, sürüngenlere –soluk alıp veren bütün hayvanlara– yiyecek olarak yeşil otları veriyorum.” Ve öyle oldu. 31 Tanrı yarattıklarına baktı ve her şeyin çok iyi olduğunu gördü. Akşam oldu, sabah oldu ve altıncı gün oluştu.
Kuran

Rabb'iniz; gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra arş üstüne istiva eden; geceyi, durmadan takip eden gündüze katan; Güneş'i, Ay'ı ve yıldızları emrine tabi kılan Allah'tır. Dikkat edin! Yaratmak da emretmek de yalnız O'na özgüdür. Âlemlerin Rabb'i olan Allah, Şanı Çok Yücedir.​

Tevrat
20 Tanrı, "Sular canlı yaratıklarla dolup taşsın, yeryüzünün üzerinde, gökte kuşlar uçuşsun" diye buyurdu.

21 Tanrı büyük deniz canavarlarını, sularda kaynaşan bütün canlıları ve uçan varlıkları türlerine göre yarattı. Bunun iyi olduğunu gördü.

22 Tanrı, "Verimli olun, çoğalın, denizleri doldurun, yeryüzünde kuşlar çoğalsın" diyerek onları kutsadı.

23 Akşam oldu, sabah oldu ve beşinci gün oluştu.

24 Tanrı, "Yeryüzü türlü türlü canlı yaratıklar, evcil ve yabanıl hayvanlar, sürüngenler.+: Kutsal Kitap :+. türetsin" diye buyurdu. Ve öyle oldu.

25 Tanrı türlü türlü yabanıl hayvan, evcil hayvan, sürüngen yarattı. Bunun iyi olduğunu gördü.

26 Tanrı, "İnsanı kendi suretimizde, kendimize benzer yaratalım" dedi, "Denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, evcil hayvanlara, sürüngenlere, yeryüzünün tümüne egemen olsun."

27 Tanrı insanı kendi suretinde yarattı. Böylece insan Tanrı suretinde yaratılmış oldu. İnsanları erkek ve dişi olarak yarattı.


28 Onları kutsadı ve, "Verimli olun, çoğalın" dedi, "Yeryüzünü doldurun ve denetiminize alın; denizdeki balıklara, gökteki kuşlara, yeryüzünde yaşayan bütün canlılara egemen olun.

29 İşte yeryüzünde tohum veren her otu ve tohumu meyvesinde bulunan her meyve ağacını size veriyorum. Bunlar size yiyecek olacak.

30 Yabanıl hayvanlara, gökteki kuşlara, sürüngenlere - soluk alıp veren bütün hayvanlara - yiyecek olarak yeşil otları veriyorum." Ve öyle oldu.

31 Tanrı yarattıklarına baktı ve her şeyin çok iyi olduğunu gördü. Akşam oldu, sabah oldu ve altıncı gün oluştu.

Ayrıca Tanrı yarattıktan bir gün sonra dinlenmeye çekilmiştir. Bu Kuran hariç kitaplarda belirtilir. Kuran'da ise ;
"Şüphesiz ki rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra arşa istivâ eden; geceyi, durmadan kendisini kovalayan gündüze bürüyüp örten; güneşi, ayı ve yıldızları emrine boyun eğmiş durumda yaratan Allah’tır. Bilesiniz ki, halk da emir de (yaratma ve yönetme) yalnız O’na aittir. Âlemlerin rabbi olan Allah yüceler yücesidir."
denmiştir.
Ayrıca bunu destekleyen hadis kaynakları da vardır. Ya tanrı insandır ya da insan bir tanrı yaratmıştır ya da Tanrı kendinin yorulduğunu kabul etmiştir.
Ayrıca Kuran'da balçıktan yarattık deniyor.
 
Son düzenleme:
Bunları düşünerek ve bunlardan kaçınmaya çalışarak bir tartışma yapmak pratikte imkansız. En safsatalardan arındım diyen kişi bile tartışırken illa ki birine başvurur. Bir de zaten burada saydıklarından çok daha fazlası var, onlarca var sen de görmüşsündür.
 
Bunları düşünerek ve bunlardan kaçınmaya çalışarak bir tartışma yapmak pratikte imkansız. En safsatalardan arındım diyen kişi bile tartışırken illa ki birine başvurur. Bir de zaten burada saydıklarından çok daha fazlası var, onlarca var sen de görmüşsündür.

Aslinda munazara yapmis insanlar bunlardan kacinabilir. Gunluk hayatta karsi tarafi dinleyip, uygun cevabi dusunup buna uygun konusmak cok akiskan olmadigi icin sacmalayabilir insan ama antremanli bir tartismaci cok yuksek oranda bunlardan kacinabilir. Dusunce sekli ile alakali.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı