Oppenheimer'ın Metacritic ortalaması 90 oldu, Rotten Tomatoes ortalaması %93 oldu

Karşılaştırmayı geçtim de arkadaş ne Oppenheimer'mış ya. Kaç aydır insanların dilinden düşmedi. Barbie de aynı şekilde. Şu filmler bir çıksa da artık görmesek sağda solda. İkisi de güzel yapımlar da aylardır görmek baydı artık.
 
Christopher Nolan ne kadar başarılı bir yönetmen olsa da arkasında büyük bir şans da yatmıyor değil. Adam kaç defa sınırsız bütçeye sahip film çekti. Ayrıca filmlerinde hep iyi oyuncular oynadı. Yani bunları göz önünde bulundurunca "bir zahmet de böyle film çeksin" diyor insan.
 
Son düzenleme:
Adam kaç defa sınırsız bütçeye sahip film çekti. Ayrıca filmlerinde hep iyi oyuncular oynadı.
Bu şans değil, kabiliyet. Sen de Spielberg ve Nolan gibi ilk filmlerini düşük bütçelerle kaliteli çekersen o bütçeler ve oyuncular senin de sonraki filmlerinde kapında sıraya dizilirler. Spielberg cüzi bütçelerle Duel gibi dönemine göre iyi filmler çekerek Jaws filmi için projenin başında tahmin edilenden 3 kat fazla bütçe bulup filmi çekebildi.

Aynı şekilde şanslı diyerek basitleştirdiğin Nolan ise yine cüzi bir bütçeyle Memento gibi yine kült olmuş bir filmi uzun film kariyerinin başında çekmeyi başardığı için o bütçeler ve oyunculara sahip durumda.

Yani bunları göz önünde bulundurunca "bir zahmet de böyle film çeksin" diyor insan.
Benzer miktarda hatta daha fazlasını harcayıp nasıl çöp filmler yapılabildiğine de şahit oluyoruz. Son Star Wars üçlemesi, çoğu Marvel ve özellikle DC filmleri, son Fast&Furious filmleri ve Hobbit üçlemesi geliyor direkt aklıma. Nolan'ın kendi yönettiği filmlerinde Memento ve sonrasında karavanası yok, hepsi belli bir kalitenin çok üstünde. Bu bütçeler ve oyuncular bu adamda olmayacak da kimde olacak? Firmalar tabii ki bu adamın taleplerine göre kamera ve bantlar üretecek, biz de dijitalleşmeye meydan okuyan bu delinin filmlerini takdir etmeye devam edeceğiz.

Keşke Türkiye'de gerçek analog IMAX salonu olsa da 18K çözünürlükle parlaklık sorunu olmadan izleyebilsek. Türkiye'de maalesef 2K çözünürlükle dijital ve kırpılmış ölçekli halini karanlık ekranda izlemeye mahkumuz.
 
Son düzenleme:
Bu şans değil, kabiliyet. Sen de Spielberg ve Nolan gibi ilk filmlerini düşük bütçelerle kaliteli çekersen o bütçeler ve oyuncular senin de sonraki filmlerinde kapında sıraya dizilirler. Spielberg cüzi bütçelerle Duel gibi dönemine göre iyi filmler çekerek Jaws filmi için projenin başında tahmin edilenden 3 kat fazla bütçe bulup filmi çekebildi.

Aynı şekilde şanslı diyerek basitleştirdiğin Nolan ise yine cüzi bir bütçeyle Memento gibi yine kült olmuş bir filmi uzun film kariyerinin başında çekmeyi başardığı için o bütçeler ve oyunculara sahip durumda.
Birçok yönetmen genç yaşta piyasanın üzerinde iyi bir film çekti. Maalesef gişede tutmadı diye birçoğuna şans dahi verilmedi. Gişede filmin iyi bir kâr getirmesi sadece filmin güzelliği, kalitesi ve yönetmenliğiyle alakalı değil. Filmin çıktığı zaman ve hitap ettiği kesim de bunu etkiliyor. Bunları göz önüne alırsak tamamiyle başarı olmaz.
Benzer miktarda hatta daha fazlasını harcayıp nasıl çöp filmler yapılabildiğine de şahit oluyoruz. Son Star Wars üçlemesi, çoğu Marvel ve özellikle DC filmleri, son Fast&Furious filmleri ve Hobbit üçlemesi geliyor direkt aklıma. Nolan'ın kendi yönettiği filmlerinde Memento ve sonrasında karavanası yok, hepsi belli bir kalitenin çok üstünde. Bu bütçeler ve oyuncular bu adamda olmayacak da kimde olacak? Firmalar tabii ki bu adamın taleplerine göre kamera ve bantlar üretecek, biz de dijitalleşmeye meydan okuyan bu delinin filmlerini takdir etmeye devam edeceğiz.
Söylediğiniz yapımlar ile Nolan'ın filmlerini karşılaştırmak çok saçma. Hepsi neredeyse daha öncesinden bir seri ve maalesef belirli bir hikaye ile bağlantısı var ( Fasr&Furious hariç😁). Daha öncesinde çekilmiş filmler ile bağlantı kurup efsane bir yapım çıkmasını beklemek saçmalıktır. Çünkü bu çok zor bir iştir. Bir evren yaratılıp buna sadık kalarak hikayenin devamı veya öncesi işlenir. Nolan ise tekil filmler çekiyor. Batman hariç tüm filmlerinin bir devam filmi yok. Her biri farklı bir hikaye ve evren.
 
Filmin çıktığı zaman ve hitap ettiği kesim de bunu etkiliyor. Bunları göz önüne alırsak tamamiyle başarı olmaz.
Eğer biri farklı türlerde ve konularda filmler çekip hepsinde hedefi ortadan vuruyorsa bu şans değil başarıdır. Memento çıktığı zaman sinemalarda o kadar da başarılı olmuş bir yapım değil, kâr elde etti ama Hollywood için 31 milyon dolarlık bir getiri o dönem bile çok göz önünde bulundurulacak bir miktar değildi. Yapımcılar sadece gişeye bakmış olsaydı önceki filminde 40 milyon dolar gişe yaptıktan sonra (Hollywood için büyük miktar değil) sonraki filmine bu gişe getirisinden de fazla bir bütçe verip Nolan'a Insomnia'yı çektirmezlerdi. Bu adam gelmiş geçmiş en iyi yönetmenlerden biri, kalabalığın içinden sıyrılmaya çalışanlardan biri değil ve daha ilk filmlerinde zaten bunu yapımcılar gördü. Kabiliyeti bu kadar belli bir adama yatırım yapılması şans değil işte. Memento'da 9 milyon civarı, Insomnia'da 46 milyon dolar civarı bütçe ile film çekmiş adama "şanslı olduğu için" Batman'de 150 milyon dolar bütçeyi öylesine çıkarmaz hiçbir yapımcı.

Nolan ise tekil filmler çekiyor. Batman hariç tüm filmlerinin bir devam filmi yok. Her biri farklı bir hikaye ve evren.
İşte bu adama izleyicilerden yapımcılara, oyunculardan şirketlere kadar herkesin büyük saygı duymasının nedeni de bu. Kendin demişsin, ben de o zaman sana şöyle sorayım; bu adam kadar farklı konularda ve evrenlerde bu kadar farklı film çekip de hepsinde yapılabilecek en iyi işi yapabilen kaç kişi var? Bugün sen oyuncu olsaydın Nolan'ın filminde oynamak için kapısını kendin çalardın, şirket sahibi olsan Nolan'ın istediği özel ekipmanları yapmayı kendin kabul ederdin.
 
Son düzenleme:
İşte bu adama izleyicilerden yapımcılara, oyunculardan şirketlere kadar herkesin büyük saygı duymasının nedeni de bu. Kendin demişsin, ben de o zaman sana şöyle sorayım; bu adam kadar farklı konularda ve evrenlerde bu kadar farklı film çekip de hepsinde yapılabilecek en iyi işi yapabilen kaç kişi var? Bugün sen oyuncu olsaydın Nolan'ın filminde oynamak için kapısını kendin çalardın, şirket sahibi olsan Nolan'ın istediği özel ekipmanları yapmayı kendin kabul ederdin.
Hocam bence siz beni anlamamışsınız. Ben size Christopher Nolan kötü bir yönetmen demiyorum dikkat ederseniz. İyi bir yönetmen fakat bu konuda şansı da açık. Doğru zamanda doğru kararları verdi. Sayılabilecek onlarca iyi yönetmen var fakat maalesef film yapımcılarının kâr etme amacından dolayı saçma sapan filmlerde harcandılar. İster kabul edin ister etmeyin fakat herkes WarnerBros gibi şirketlerle çalışacak kadar şanslı ve başarılı olamıyor. WarnerBros çok fazla avantaj tanıdı. Ben de burada size söylemek istediğim başka yönetmenlere de bu kadar avantaj sağlansa daha iyi filmler çekebilirlerdi. Örneğin Denis Villeneuve da çok iyi bir yönetmen ve ne kadar yetenekli olduğunu da kanıtladı. Fakat sorsanız kimse tanımıyor.

Aslında beni asıl irite eden durum herkesin sadece Christopher Nolan'ı tanıması. Yani o kadar muhteşem iş yapmış yönetmenler varken bu popüleriteden dolayı iş yapmaz hale geliyorlar. Ben nabza göre şerbet mantığına karşıyım. Bunun öncülerinden birisi Marvel. İnsanlar neyi çok izliyorsa onu yapıyor. Maalesef bu olay sanatı bitiriyor.

Başka bir durum da herkesin kafasının "Nolan yaparsa iyi yapar mantığında" olması. Bu durumdan dolayı Tenet filmi patladı mesela. Bir kişi bu zamana kadar iyi iş yapıyor diye bundan sonra da iyi iş yapacak diye birşey yoktur.

İşte bu adama izleyicilerden yapımcılara, oyunculardan şirketlere kadar herkesin büyük saygı duymasının nedeni de bu. Kendin demişsin, ben de o zaman sana şöyle sorayım; bu adam kadar farklı konularda ve evrenlerde bu kadar farklı film çekip de hepsinde yapılabilecek en iyi işi yapabilen kaç kişi var?
Bu arada ben yukarda zaten belirttim. Tekil filmlerin evrenini ve kurallarını oluşturmak daha kolaydır. Seri olan filmlerin birbiri ile bağlantısı daha karmaşıktır.

Tabi Yıldızlararası ne kadar tekil bir filmde olsa harcanan emek ve yazılan hikaye on numara. Ben sadece verdiğiniz örneğin saçma olduğunu söylemeye çalışıyorum. Bir serinin devamını çeken kişi ile yeni bir yapım çeken kişiyi karşılaştırmak mantıksız.
 
Son düzenleme:
Ben de burada size söylemek istediğim başka yönetmenlere de bu kadar avantaj sağlansa daha iyi filmler çekebilirlerdi.
Öyle olsaydı böyle olurdu... Olmamış şeyler hakkında varsayımlarda bulunmaya da kafada paralel evrenler oluşturmaya da gerek yok, ortada bir realite zaten var. Bu adam bu bütçelerle bir defa bile tökezlemiş olsaydı zaten şu anda böyle konuşuyor olmazdık, yatırımcılar da önceki filminde harcadığı bütçenin 3 katından fazlasını bu adama Batman için verdilerse bunun bir sebebi vardı. Yanılmadılar, zamanla her yaptığı işte bu kadar iyi olan bir adamın dediklerini tabii ki dinleyecekler. Şu anda hangi yapımcı hangi şirket çıkıp da biz bu işi Nolan'dan iyi biliyoruz bizim dediğimizi yapacak diyebilir? Nasıl ki bir teknik direktör çıkıp Messi'ye top sürmesi için tavsiye verdim düzelttim dese herkes bir tarafıyla gülerse aynı şey Nolan'ın işine karışan yapımcılar için yapılır.

Seninkine karşılık ben de bir varsayımda bulunayım: O dönem sen de bir yatırımcı olup bir filme 150 milyon dolar verebilecek olsaydın o bütçeyi eski zamanlarda iyi işler çıkarıp son işlerinde batırmış yönetmenlerden birine "şans vermek" için cebinden çıkarmazdın. Başka bir yönetmene sempatin var diye öyle bir bütçeyi vermezdin, en az risk ve en çok kazanç gördüğün seçeneğe giderdin. O dönemde yatırımcılar için bu kişi Nolan oldu hem de daha önce süper kahraman filmi ya da bir seri çekmemiş olduğu halde tercih edildi. 150 milyon dolar bütçe "şans" vermek için birine emanet edilmez. Kabiliyet ile şansın Türkiye dışında bu kadar çok karıştırıldığı bir ülke daha görmedim.

Ayrıca tekil filmlerin evrenlerini yaratmanın seri filmlerdeki bağlantılı evrene göre daha zor olduğunu düşünüyorum. Bir evren yaratıp onun kurallarını bir sürü filmde aynı işletmek farklı şey, her filmin evreni için farklı mekanikler oluşturacak yaratıcılığa sahip olmak başka bir şey. İlkinde iyi bir evren yaratıp bunun suyunu çıkarıyorsun, diğerinde sürekli risk alıp yeniden bir şeyler yapıyorsun ve Nolan bunu batırmadan defalarca yapabilmiş durumda.
 
Son düzenleme:

Geri
Yukarı