Neden felsefeyle uğraşanların çoğu ateist, deist, agnostik?

mantık

düşünen bir insan, mantık disiplinini edinmeye başlar. Olaylara artık mantıksal bakar.

Örneğin;


  • bir canlının uçma eylemini gerçekleştirmesi için gerekli donanımlara sahip olması gereklidir.

[(Kuş = Uçabilir) = (Serçe = Kuş)] = (serçe = uçabilir)

buna göre koyun uçamadığını düşünürsek koyunun gökten inme olasılığını fizik yasalarına göre kabul etmiyor ve bunlara inanmıyoruz.

Mantıktan bahsetmişsiniz fakat fiziki nedensellik postulatına dayanan "gökten koyun inmesi imkansızdır" önermesinin mantığa göre de imkansız olduğunu iddia ediyorsunuz. Hayır, mümkündür.
 
Mantıktan bahsetmişsiniz fakat fiziki nedensellik postulatına dayanan "gökten koyun inmesi imkansızdır" önermesinin mantığa göre de imkansız olduğunu iddia ediyorsunuz. Hayır, mümkündür.
Aynen.. Dün, Şirin Baba benden yardım istedi. Gargamel köylerine saldırmış. Ben de yardıma gittiğimde bütün şirinler toplanmış "Kurtar bizi reiiiiiiiiiiiiiiss" diye bağırıyorlardı..
 
Oncelikle konuyu hortlatiyorum fakat genel bir okuma yapma ihtiyaci hissettim bazi dusuncelerimi tekrardan teyit etmek icin, alinti mesaji icin kusura bakmayin. Bu konu farkindaligimi on plana cikartmama epey yardimci oldu.

Tanrı'nın aksine evrenin başlangıcı ve sonu vardır, yaşanabilecek şeylerin sınırı vardır.

Evrenin baslangici yahut sonu yoktur. Bilim camiasinda en cok destek goren ve kesin olarak degerlendirilmeye en yakin teori olan buyuk patlama teorisi uzerinden konusacak olursam, evrenin buradaki tanimina buyuk patlama oncesi boslukta var olanlar da dahildir. Yani evren ezeli ve ebedi olandir.

Evrendeki herhangi bir X noktası ile bir başka y noktasındaki baştan aşağı aynı özellikte ve aynı kuvvet ve enerjinin etkisindeki iki madde hakkında aynı matematik ile konuşabiliyor, aynı fizik kanunlarını kullanarak yorum yapabiliyorsan bu evrendeki mükemmelliğin en büyük kanıtıdır.

Evrendeki herhangi iki nokta arasindaki iki madde uzerinde ayni formullerle hesaplama yapabilecek olmaniz evrenin kusursuzlugunu sunmaz, evrende siz kutle kazanmis olarak bulunuyorsunuz. Referans noktaniz var, ona gore toplam enerjileri kiyasliyorsunuz, enerjiyi bazi ayirtici ozelliklere gore degerlendiriyorsunuz ve bunun uzerinden hesaplama yapiyorsunuz. Her parcacigin kutlesi yoktur. Bunu hesaba katmiyorsunuz. Bu durumda kusursuzlugu her parcacigin bazi fiziki ozelliklerinin ayni matematiksel hesaplamalarla kagit uzerinde gosterilebilmesi ifade ediyorsa, dediginizin aksine evren kusurludur. Evren her seyin ve hiçbir seyin tamamidir. Evren evrenin disini da kapsarken evreni icine alan hiçbir yer yoktur.

Kusursuz, ezeli, ebedi ve tek olmak. Bunlar yalnızca Tanrı'ya ait özelliklerdir.

Tanrı'nin kusursuz, ezeli, ebedi ve tek olduguna dair elinizde bir delil var mi? Benim bildigim binlerce Tanrı var.

Dostum sen Tanrı'nin var olduğuna dair arguman istiyorsun fakat Tanrı'nın yok olduğuna dair argümanda sunmuyorsun.

Hiç mantiksal degil. Bir seyin olmamasi icin olmadigina dair delil sunmamiz gerekiyorsa es zamanli olarak birden fazla Tanrı'ya inanmaniz gerek cunku olmadigina dair delil sunamadigimiz cok fazla Tanrı var. Yalnizca Tanrı degil, "burada bir sandalye olmadigini kanitla." cumlesini duymamis olma ihtimaliniz yoktur. Orada bir sandalye olmadigini kanitlayamiyor olmam orada bir sandalye oldugunu anlamina gelmezken, sizin orada bir sandalye oldugunu kanitlayamiyor olusunuz sandalyenin aslinda var olmadigini gosterir niteliktedir.

Ayrica evrim konusuna katılmıyorum evrim dediğiniz şeye ne açıdan baktığınızla ilgilidir bana kalırsa adaptasyon mesela bir evrimdir.

Evrimi aslinda ben ozetleyecek olsam, adaptasyonlar zinciri olarak ozetlerdim. Tabii ki bu oldukca basite indirmek olurdu, hatta yanlış olurdu. Evrim dogal seleksiyonlar sonucu ayakta kalan canlilarin kosullara ayak uydurarak neslini devam ettirmesi olarak ozetlenebilir. Tek basina adaptasyon turlerin kosullara uyum saglayacak bicimde degisime ugramasidir. Bu konu hakkinda detayli bilgim yok fakat yanilmiyorsam adaptasyon da dogal seleksiyonlar neticesinde meydana geliyor cunku canlilar cani sikildigi zaman kalkip da ben kosullara ayak uyduracak sekilde genlerime mudahale edecegim diyemez, zannimca mutasyon geciren canlilarin kazara dogru mutasyonlari gecirip kosullara ayak uydurabilecek bicime burunup diger canlilardan ayrilmasidir. Sonraki nesile yalnizca ayak uydurmus, adapte olmus canlilar kalir. Bu da dogal seleksiyondur. Bu canlilar kosullara adapte oldugu icin yasamini surdurur, gen dizilimi ayni olan canli kosullara elverisli olmadigi icin elenir.
Canlilar tek bir ortak atadan gelmistir. O ortak ata mutasyonlar gecirmistir, degismistir. Turleri olusturmustur, turler farklilasmistir... Boyle boyle gidiyor. Sonra insan meydana geliyor. Insan guzel bir canliydi ama modern dunyada bir kusuru vardi, kendini farkli gormek istedi, buyuttu. Ozgur iradesi oldugunu zannetti, kendini daha iyi zanneti, diger canlilardan yukari koydu. Insan hata yapti, insan daha iyi değildi. Yalnizca farkliydi.
Ha bir de Ömer hayyam dinsiz degildir. Ömer Hayyam'i detaylica okumus degilim fakat bir Tanrı inanci oldugu barizdir. Bunu hiçbir inanci olmayan bir insan olarak soyluyorum, Ömer Hayyam'in Müslüman olmasini yegleyecek biri degilim yani. Umurumda degil.

O kadar da değil ateist bir insan ahlaklı olabilir ama mantığı olmaz çünkü öldükten sonra bilincin kapanacağına inanıyorlar. Sırf ahlaklı olacağım diye 80 yıllık yaşantını zorlaştırmazsın.

Ahlak demek yalnizca dayatilan degerler degildir. Basiniza gelmenizi istemediginiz durumlar vardir. Bu durumlarin basiniza gelmesini istemiyorsaniz baskasina da yapmamalisiniz. Siz baskasina yapabilirseniz baskasi da size yapma hakkina sahip demektir. Basiniza gelmesini istemediginiz bir seyi baskasina yapmazsiniz. Bir baska kisi de bu bilince sahipse size kendisine yapilmasini istemeyecegi bir seyi yapmaz.

Ahlaki degerler herkesin hayat tecrubeleri farkli oldugu icin toplumlarda gelisir, bir butun haline gelir ve toplumsal ahlaki meydana getirir. Bir bireyin bizatihi ahlakindan genel olarak daha katidir cunku toplumsal ahlak toplumun genel ahlaki degerini ortak bir paydada toplayan semsiye bir terimdir. Yani aslinda bence toplumsal ahlak da yoktur. Benim basima gelmesini istemeyecegim seylerle senin basina gelmesini istemeyecegin seyler farklidir.

Tabii ahlak bu kadar basite indirgenemez. Ben derdimi anlatabilecegim sekle indirgedim. Buradan hayatinin devam etmesini isteyen bilincli bir insanin "ahlakli" olmasi gerekecegi sonucuna varabilirsiniz zannimca. Ahlak yalnizca otobuste yaslilara yer vermekten ibaret degildir. Benim yaslaninca insanlarin otobuste bana yer vermesi gibi bir beklentim yok, diger insanlarin bu beklentiyi tasimasi da umurumda degil. Bu beni size gore ahlaksiz yapabilir fakat ben ahlaksiz bir insan olmadigimdan kendi capimda eminim.
 
Son düzenleyen: Moderatör:
Evrenin baslangici yahut sonu yoktur.

Bilmiyorum. Siz de bilmiyorsunuz. Kimse bilmiyor. Evrenin durumu da Tanrı kadar belirsiz.

Tanrı'nin kusursuz, ezeli, ebedi ve tek olduguna dair elinizde bir delil var mi? Benim bildigim binlerce Tanrı var.

Kusursuz, ezeli, ebedi ve tek olmayan şey Tanrı da olamaz. En azından benim Tanrı tasavvurum bu. Kanıttan kastınız nedir?
 
Bilmiyorum. Siz de bilmiyorsunuz. Kimse bilmiyor. Evrenin durumu da Tanrı kadar belirsiz.
Aslinda belirsiz degil. Herhangi bir kabulu yaptiktan sonra evren tanimini gozden gecirerek anlayabiliriz. Burada hangi teoriyi kabul ettigimiz onemli degil. Ben Buyuk Patlama uzerinden orneklendirdim. Kutlenin parcaciklar tarafindan nasil kazanildiginin bir onemi yok. Parcacigin kutle kazanmadan once de var oldugunu biliyoruz. Ondan onceki formlarini bilmemize gerek yok bunu dusunmek icin.

Evren her seydir, evren oldugunu bilmedigimiz seyleri de kapsar. Evren boslugu da kapsar. Belirttigim gibi, evrenin disi da evrene dahildir fakat evreni icine katabilecek bir olusum yoktur. Buyuk Patlama veya olusum teoriniz her neyse o yasanmadan once de evren vardi. Icinde ne oldugunu bilmenize gerek yok. Evren icinde hicbir sey olmasa da evrendir, bir anda butun madde yok olsa bile evren, evren olmayi surdurur. Evren tanimini daha kapsamli arastirabilirsiniz.

Kusursuz, ezeli, ebedi ve tek olmayan şey Tanrı da olamaz. En azından benim Tanrı tasavvurum bu. Kanıttan kastınız nedir?
Her tanri kusursuz, ezeli, ebedi ve tek degildir. Tanri olmanin sartlari herkes icin bunlar degil. Buradaki esas sorun da bu. Siz kafanizdaki tanri algisi uzerinden konusuyorsunuz. Bir baskasi icin tanri sizin tanrinizla ayni olmak zorunda degil. Sizin tanri anlayisiniz tamamen denk gelisten ibaret cunku somut bir deliliniz yok. Inanmak yanlis demiyorum, yanlisligi beni ilgilendirmiyor fakat herhangi bir tanridan sizin tanrinizin farki nedir? Islam daha mi az mantiktan iraktir? Hepsi es duzeyde mantiktan iraktir. Bir molekulun asit mi baz mi oldugunu anlamak icin turnusol kagidini batirir ve aldigi renge bakarsiniz. Sizin tanrinizin turnusol kagidi nedir?

Mantiktan ve nedensellikten uzak kaldiginizi soyleyebilirsiniz mesela, o zaman celiskili bir ifadede bulunuyor olmazsiniz fakat bir Musluman "Evrim vardir" dememelidir. Bu Islam'i lekeler. Bir Musluman'a gore evrim olmamalidir ama sunu da biliyoruz ki evrimin olmasi icin delilimiz varken olmamasi icin delilimiz yoktur...

Insanlar bir de inanmak insanin icgudusudur, ihtiyacidir diye kandirilir dindarlar tarafindan. Bu tamamen safsatadir. Insan aciklayamadigi konularda inanclara basvurur. Nietzsche'nin bir sozu var: "Tanrı öldü. Tanrıdan geriye bir ölü kaldı. Ve onu biz öldürdük." bu soz insan irkinin artik nedensellik konusunda yol kat ettigini ve aciklayamadigi seyleri inanclara dayama ihtiyaci duymadigini anlatiyor bana. Artik oyle de zaten.

Nedenini sorup ogrenemeyeceginiz pek bir sey oldugunu zannetmiyorum, hatta hicbir sey oldugunu zannediyorum. Vaktiyle simsek caktigi zaman tanrinin onu cezalandirdigini dusunen insanlarin yasadigi topraklarda yasadiginizi unutmayin. Bugun simsek siradan bir bulut olayidir. Bunun yanisira bilimden nasibini almis insanlar icin cogunlukla dinler de safsatadir esasinda cunku bilim gitgide varolus konusunda yol kat ediyor hatta artik belli fikirlerden soz edebiliyoruz.

Bugun Dogu Avrupa'da alimlerin %60'indan fazlasi dine mensup degil. Bu oran onceden cok daha dusuktu. Dine mensup insanlarin sayisi gitgide azaliyor cunku gun gectikce daha fazla seyin sebebini ogreniyoruz, hicbir seyin yoktan var olmadigini gozlemleyebiliyoruz, her seyin basitce bir sebebinin oldugunu soyleyebilecegimiz gunler cok uzak degil. Dogru metodu kullanmayi kesfetmis degiliz yalnizca.

Youtube'da cok guzel bir animasyon var, "God's God" yazarak bulabilirsiniz. Epey basit ve aciklayici. Isin bu kisimlarini gecip Islam'i kendi cercevesinde degerlendirirseniz bile somut delile sahip oldugumuz konularla celisen ifadelerin yer aldigini, islama gore evrimin gercek olamayacagini gorursunuz. Iyi bir tefsiri okumanizi oneririm. Bir de tabii ki evrim hakkinda okuma yapmanizi. Ben de evrimi kapsamli bir sekilde bilmiyorum fakat islamda yeri olmadigini anlayacak kadar bilgi sahibiyim.
 
Değil. Dinlere karşı aydınlatmanın öncülerindendir kendisi.

Eki Görüntüle 2033499
20240210_191242.jpg


Ömer Hayyam - Dörtlükler, ilk sayfa. Sadece birkaç dize paylaşarak birine imansız demek eksiklik. Öyle de olabilir, olmayabilir de. Lakin tutarlı bir tarihcilik oynayacaksak daha detaylı konuşmamız lazım.

Mesela şuna bakalım:

20240210_191612.jpg

Allah allah, Ömer Hayyam komünist falan olabilir mi acaba??¿¿

Burada da Ömer Hayyam'ın içindeki Kemalist öfkeyi gözlemliyoruz. ✍️

20240210_192008.jpg
 
Son düzenleme:

Geri
Yukarı