Oyunlarda izahı olmayan fiyat artışları

Tebrikler, artık yabancılar VPN ile oyun almak yerine Türk hesap satıcılarından alıyorlar.
Buna da Türk hesaplarını yurt dışına aktarıldığında, yeni oyun alma engeli/oyunların güncel konumdaki fiyatlarını ödemeden hesap aktivitelerini kısıtlayarak veya koskoca steam olarak daha yaratıcı engeller koyarak bunun önüne geçilebilir diye düşünüyorum. Ben bireysel olarak bu kadar çözüm yolu düşünebiliyorsam sanırım koskoca Steam de bir şeyler düşünebilir, düşünmelidir.

Koskoca oyun şirketi bi' oyunu tercüme edecek tercüman bulamayacak. Bu komikti gülelim bari.
Türkçe oyun çevirmek o kadar basit ki..
Yıllardır söylüyorum geçmişte çeviri deneyimi olan 100 kişilik çevirme ekibi kuruyoruz hepsine oyunumuzu bedava vereceğiz deseniz emin olun 2 gün içerisinde 1.000 kişilik başvuru toplarsınız.
 
Fiyatlar normal. Hala asıl fiyatların altında satın alıyoruz oyunları. Elden Ring 1200 yerine yarı fiyatına 600 e satılıyor.
Dolar kurunun sebebiyet verdiği bir şey adamlar hala iyi fiyat sunuyor.
Bugün 600 yarın değil emin olabilirsin. Rdr2 nin fiyatı dolar kurunun üstüne çekildi daha dün. Bu başlangıç sadece.
 
Türkçe oyun çevirmek o kadar basit ki..
Yıllardır söylüyorum geçmişte çeviri deneyimi olan 100 kişilik çevirme ekibi kuruyoruz hepsine oyunumuzu bedava vereceğiz deseniz emin olun 2 gün içerisinde 1.000 kişilik başvuru toplarsınız.
Yapsınlar bunu GTA 6'da 1 günde 10.000 kişi başvurur bu çeviri işine Rockstar'ın cebinden kuruş çıkmaz 100 kişiyi seçer verir CD key'i ekler oyuna Türkçe'yi..
Alışkın olmadığımız konuları çok zor sanıyoruz da hiçbir şey sandığımız kadar zor değil, yapılamıyor değil yapılmıyor.
 
Merhaba sevgili arkadaşlar, bugün siz değerli sosyal arkadaşlarım ile bir konu hakkında konuşmak ve tartışmak istiyorum.
Hepimiz son birkaç ayda oyun fiyatları kelimenin tam anlamıyla ayyuka çıkmış durumda. Bu durumun geleceğinin hepimiz farkındaydık ancak Türk oyuncu topluluğu olarak durum bu kadar kontrolümüz dışında gerçekleşmemeli. Neye maruz kaldığımızın farkında olmalıyız, tarafları tanımalı ve durumu anlamalıyız.

Türk oyuncu topluluğu neredeyse internetin varlığından beridir hepimizin mahallesinde gerek internet kafelerle ve hemen ardından gerek konsol kafelerle hepimizin gençliğinde veya çocukluğunda evimizde bir bilgisayar veya konsol olmasa dahi hepimizin tanış olduğu vakit geçirmekten zevk aldığı bir sanal eğlence içeriği.

Sanal eğlence içeriğinin birazcık kelime anlamını anlamakta fayda var, sanal eğlence içeriği;
"Yapımcının tüketiciye eğlenceli vakit geçirmesi adına ortaya çıkarmış olduğu içerik türüdür." detaylandırmak gerekirse, yapımcı ortaya bir ürün çıkarır, bu ürünü tüketicisine pazarlamak, tüketicisini kendi ortaya çıkarmış olduğu ürünü beğenmeye ve tüketmeye teşvik etmeye çalışır. Buna başlıca örnekler oyunlar ve filmlerdir, sinema bilet fiyatları yurt dışında her ülkede alım gücüne ve pazar talebine göre fiyatlar çok fazlasıyla değişmektedir çok basit bir araştırmayla konu hakkında gerekli istatistikleri bulabilirsiniz. Örnek

ülkelerin katlarca fazla fiyat ödeyip izlemiş oldukları film farklı mıdır?
Hayır. Çok nadiren ülke eğlence ürünlerini denetleyen, bizde olan RTÜK tarzındaki üst denetimlerden filme herhangi bir sansür uygulanmıyorsa her ülkenin izlediği film tıpkısının aynısıdır. Sadece bazı ülkelerde gösterime giren filmlerde dublaj sağlanamamış olma durumu olabilir.

farklı ülkelerde aynı sinema içeriğinin farklı fiyatlarda olması film yapımcılarını rahatsız etmekte midir?
Hayır. Elbette ki stüdyo için mühim olan başlıca şey hasılattır, fakat bunun yanında film gişe sayısı, IMDb değerlendirme miktarları, Netflix tarzındaki Online eğlence platformlarında (oyun alternatifinde Game Pass sistemi) filmin kiralanma bedelini etkilemektedir, bu yüzden yapımcılar düşük fiyata farklı ülkelerde bilet satarken fiyatından kazanmasa dahi gişe sayısından yine kazanmaktadır.

Kısacası bu durumdan hem tüketici, hem yapımcı kazan kazan ilişkisi içerisindedir.

Şimdi yine aynı kategoride olan ve hasılatta film kategorisinden 2 kattan fazla hasılat elde eden oyun sektörüne bakalım;
Bildiğiniz üzere geçtiğimiz aylarda Steam tavsiye edilen dolar kuru oranını 1.8'den 10'a çıkarmıştı mevcut ekonomimizde döviz kurunun karşılığının 18~ bandında olduğu bugünlerde iyimser bir kur olarak yorumlanmıştı. Çoğu büyük ve bağımsız stüdyo bu %500'ün üstündeki tavsiye edilen kur artışı karşısında sessiz kalmayarak oyunlarını %300-900 bandında fiyat artışında bulundu, ve ülkemizdeki gerek sosyal medya influencerları ve Türk oyuncu kitlesi, "gelen zam ile birlikte 40 dolarlık oyun 19 dolara çıktı", "bunlar daha iyi günlerimiz", "60 dolarlık oyun için 1100 lira yine iyi fiyat" diyerek tepki göstermek bir yana resmen durumu dünden kabullendi.
Sevgili arkadaşlar dünyada alım gücü diye bir şey vardır. Bu cümlenin sesinin bu konu hakkında gündeme gelmesini istiyorum, bahsettiğimiz ürün sosyal eğlence içeriği, yani ürün Mehmet'e veya Steve'e servis edilirken bir harcamada, bir giderde, bir hizmette bulunmuyor stüdyo.
Ürünü bir şekilde ortaya çıkarmış olan yapımcı stüdyo bu oyunu satmasının başlıca 2 sebebi;
- Oyun stüdyosu tarafından geliştirilmiş olan oyunun oyun pazarında bilinen, sevilen değerli bir oyun olması,
- Oyun stüdyosunun oyun satışlarından elde etmiş olduğu gelirle, oyunu ortaya çıkarırken yapmış olduğu maliyetten fazlasını kazanarak, zarar etmeden stüdyoyu ayakta tutmak ve büyütmektir.

global oyuncu pazarı ile Türkiye oyuncu pazarını başlıca maddelerle kıyaslayalım;

alım gücü: ülkemiz insanının alım gücünün, Avrupa ülkelerine ve Amerika'ya kıyasla fazlasıyla düşük olduğunu rahatlıkla görebiliriz.

pazar büyüklüğü: ülkemizde genç nüfusun Avrupa ülkeleriyle kıyasladığımızda nüfusa oranla genç nüfusun bariz bir şekilde yüksek olduğunu rahatlıkla görebiliriz. Kaynak genel kabul olarak genç nüfusun yaşlı nüfusa oranla çok daha yüksek oyun tüketim oranı olduğu göz önüne alındığında ne kadar önemli olduğunu tahmin edebilirsiniz.
Eki Görüntüle 1656122

oyun yerelleştirme çalışmaları: genç nüfus oranının yanı sıra ülkemizdeki aktivite, hobi ve etkinliklerin ulaşılabilirliklerinin Avrupa ülkelerine kıyasla bir hayli zor olduğu göz önünde bulundurulduğunda (örneğin. Dışarıda arkadaşlarla birlikte vakit geçirmenin günlük maliyeti, dışarıda yiyecek ve içecek fiyatları, taşıt ve akaryakıt tarzında şeylerin bedeli) oyun pazarı için Türkiye gerçekten çok önemli bir pazar, buna karşın 5-10 yıldır PlayStation ve 5-6 yıldır Xbox stüdyoları dışında dilimize yeterince oyun geliştirilmemesine rağmen Avrupa ülkelerinde genç nüfus oranını hiçe sayarak toplam ülke nüfusu dahi bizden daha az, İtalya (60 milyon), Polonya (38 milyon) tarzı ülkelerde çoğu oyunda dil ve seslendirme desteği görüyoruz, buna ülkemiz oyuncuları ve içerik üreticileri olarak yeterince tepki verdiğimizi düşünmüyorum, dünyanın boykot ettiği Rusya'ya dahi hâlâ yeni çıkan oyunlar dil desteği ile birlikte gelirken büyük birkaç stüdyo dışında çoğu stüdyonun oyunlarını çekemediği Rusya oyun pazarından aşağı kalır bir yanı yok Türkiye oyun pazarının.

konuya bu başlıklardan hatta fazlasından bakmak gerek olduğunu düşünüyorum.

Alım gücünden, Türk oyuncularının pazar payından ve oyun fiyatlarının makul seviyelerini korudukları sürece yoğun şekilde oyun tüketen ülkemiz pazarından bahsettiğimize göre, oyunları aslında Türkiye oyuncu pazarına neden daha uyguna mal ettiklerine ve neden daha ucuza satmaları gerektiğine de değinmeliyiz;

oyunları dünya çapında fiyatlandırmadaki adaletsizlik:

- Bildiğiniz üzere triple a oyunların büyük çoğunluğu Türkçe yerelleştirme ile gelmediği gibi, ingilizcenin yanında farklı dillere özel çalışan destek kanalları bulundururken dilimize özel herhangi bir destek kanalı bulundurmuyor biz oyuncular problemlerimizi Technopat Sosyal gibi platformlarda birbirimize yardımcı olarak çözümlüyoruz, bize hizmet satan stüdyonun bizim oyunu açamıyor oluşumuz, oyuna giremiyor oluşumuz veya oyunda herhangi bir problem yaşadığımızda ne şekilde aşacağımızı bize Türkçe ifade edecek çalışanları bulunmuyor. Rockstar'dan örnek vermek gerekirse Türkçe dışında 13 dilde destek talebi açabiliyor, problem çözümü talep edebiliyorsunuz.
- Multiplayer çoğu oyunda Türkiye sunucu desteği yok, neredeyse her multiplayer oyun stüdyosu oyunları için Rusya'ya birden fazla, Avrupa'ya sayısız sunucu sağlayıp, oyuncularına düşük ping ve hızlı bağlantı ile oyun deneyimi yaşatırken, biz Türk oyuncular malum ISS'lerimizin bize sunduğu kısıtlı yurt dışı portları üzerinden Avrupa'ya veya Rusya'ya bağlanıp 100 civarı pinglerde oyun oynatılıyoruz.

global fiyat takip siteleri ve VPN servisleri varken ne yapacak bu Online mağazalar? (örneğin. Steam, Ubisoft, Epic Games)
Öncelikle bu mağazalar biz Türkiye oyuncu pazarını kaybetmemek, biz tüketicilere almak istediğimiz oyunları satmak istiyorsa bize 1000-2000 ₺ gibi izahı olmayan saçma sapan fiyatlardan oyun satmaya çalışmamalı. Son tüketici ürünü olan, tüketilebilir, son tüketiciye ulaşmadan önce son tüketici için işlenerek hazırlanan akaryakıt komşu 2 ülke arasında 20 kattan fazla farkla satılıyor ve pazar korunuyorsa(kaynak), son tüketici için imal edilmemiş klonlanarak satılan oyunların biz oyunculara bu şekilde fiyatlarda satılması kabul edilmemesi gereken bir durum.
VPN ile alımların önüne geçmek sandığınızdan daha kolay, eğer kullanıcı Türkiye IP'sinden bağlanıp Türkiye'de BTK tarafından tanınmış bir banka kartı dışında bir kartla işlem yapıyorsa işlemi reddedecek. Papara, ininal, Paycell tarzındaki prepaid servislerde Online işlem yapmak için banka aracılığıyla BTK tarafından onaydan geçmek zorunlu hale getirildiği taktirde Türk vatandaşı olmayan hiç kimse BTK tarafından kabul edilmiş bankalardan hiçbiriyle Online alışveriş yapamaz hale getirilir.
Steam'de yer alan community Market'i de çözümleyecek olursak, kullanıcı community Market'te satmış olduğu bütün eşyaları, hesabının ait olduğu bölgede yapmış olduğu harcama miktarının X katı kadar harcamada bulunması kotası koyularak, hem oyun eşyası alıp pazarda satarak, Steam'in kazanması gereken parayı 3. parti harici sitelerin kazanmasının önüne geçmek adına da faydalı bir adım olur.

Sevgili arkadaşlar bu saçma fiyatları kabul etmeyin, ettirmeyin, sosyalde gezerken Witcher 3'ün 250 TL olması hakkında "inanılmaz fiyat artışı 40 dolarlık oyun 19 dolara çıktı" şeklinde konuyu derinden incelemeden Ti'ye alan arkadaşlar var. Konu bu şekilde devam ederse yıl sonunda hiçbir oyun alamaz hale geleceğiz, başta içerik üreticilerinin ve biz tüketicilerin konu hakkında bilgi sahibi ve farkında olması gerekiyor konuyu buraya kadar okuyup vakit ayırdığınız için teşekkür ederim, yorumlarınızı bekliyorum, fikirlerinizi tartışmak isterim.

Böyle bir durumda korsan kullanan kişiye "neden korsan kullanıyorsun kullanma" demek saçma durum o kadar kötü "oyun" denen basit bir eğlence aracını alamacak seviyedeyiz sizi bilmem ama benim bir oyuna 1000 TL vermemin mümkünatı yok.
 
Buna da Türk hesaplarını yurt dışına aktarıldığında, yeni oyun alma engeli/oyunların güncel konumdaki fiyatlarını ödemeden hesap aktivitelerini kısıtlayarak veya koskoca steam olarak daha yaratıcı engeller koyarak bunun önüne geçilebilir diye düşünüyorum. Ben bireysel olarak bu kadar çözüm yolu düşünebiliyorsam sanırım koskoca Steam de bir şeyler düşünebilir, düşünmelidir.


Türkçe oyun çevirmek o kadar basit ki..
Yıllardır söylüyorum geçmişte çeviri deneyimi olan 100 kişilik çevirme ekibi kuruyoruz hepsine oyunumuzu bedava vereceğiz deseniz emin olun 2 gün içerisinde 1.000 kişilik başvuru toplarsınız.
Basit mi? Disco Elysium oynadınız mı hiç? Metin tabanlı oyunlar ve daha nicesini... Kim çevirecek bunları! Daha işin içinde deyimler bile yok.
 
Ekle falan bir alakası yok. Lokalizasyon şirketi yok, hatta durum o kadar acınası ki YouTube reklamlarında, orada burada millet "bize iş verin" diye yalvarıyor.
Hala lokalizasyon şirket yok diyor😂 Cümlenin başı ile sonunun alakası yok. Oyunu tercüme etmek oldukça basit. Yeter ki şirket tercüme etmek istesin. 5000 satır dediğinin baştan aşağı tercüme edilmesi taş çatlasın 48 saat. (Küçük bir ekip günde sadece 8 saat mesai yaparak 6 günde 5000 satırı tercüme edemez diyorsan bence tartışmayalım.) Sence lokalize şirketi olmaması bir sorun mu? Mantıklı bir fikir sunmuyorsun ya, ben de cevap veriyorum işte.
 
Böyle bir durumda korsan kullanan kişiye "neden korsan kullanıyorsun kullanma" demek saçma durum o kadar kötü "oyun" denen basit bir eğlence aracını alamacak seviyedeyiz sizi bilmem ama benim bir oyuna 1000 TL vermemin mümkünatı yok.
Emin olun bugün 1.000 TL'ye dolar kurunun altında almalıyız diyen kişiler, yarın oyun firmaları topluluk tarafından tepki görmeden satıldığını gördüğünde 2.000 TL indirim bekler alırım ben bu oyunu demeye başlayacak, alışmamalıyız.
 

Yeni konular

Geri
Yukarı