Dostum, önce ruh kelimesi ile kastedilen nesnenin, aslında bireyin kişiliği veya hükmî şahsiyeti anlamına geldiğini belirteyim. Yâni ruh, insanın hukuksal sorumluluk taşıyan bireysel benliği demektir. Düşünüp karar veren varlık budur. Fakat, bireyin aslında anatomik bedeni ile eşdeğer veya özdeş bir canlı varlık olmadığı zamanla anlaşıldığı içindir ki, Psikoloji-Psikiyatri ve Sosyoloji gibi bilimler ortaya çıkmıştır. Çünkü bireyin bedeni maddesel bir varlık olduğu için gözle görülebilse de, bireyin kişiliği, maddesel bir varlık olmadığı için yâni gözle görülememesi bir yana zaten başka hiç bir şekilde de fiziksel olarak izole edilemeyeceği için elbette maddesel olmayan bir varlıktır. Bireyin kişiliği yâni ruhu, anatomik bedeni değil işte bu soyut varlıktır yâni sizin "kesinkes bir ifadeyle yok" dediğinizdir! Kısacası her bireyin kişiliği, o bireyin ruhu demektir ve kesinlikle anatomik bedene özdeş veya eşdeğer değildir. Anatomik beden, ruhun bu dünyadaki "avatarı" konumunda olup çok gelişmiş ve değerli bir mobil biyolojik araç olarak düşünülebilir.
Anlayamadığınız nokta işte burasıdır ve bu da çok doğaldır. Çünkü meselenin başlangıcı, dünyaya gelen bireylerin, öğrenilmiş gerçeklik ve kimlik algısı ile yetişmeleri ve dolayısıyla kendi kişiliklerini, "erkek" veya "kadın" olarak yâni anatomik beden yapısına göre konumlandırmaları ve buna göre bir yaşantı sürmeleridir. Bu yanlış değildir ve gereklidir de, aksi halde insan medeniyeti zaten kurulamazdı. İnsanın, ruh ve beden olarak iki bileşenden oluşmasının nedeni, belki teknik olarak Yaratıcının tercih ettiği bir tasarım ve yaratım seçeneği olarak düşünülebilir. Fakat bizim bu iki bileşenin nasıl birarada tutulduğunu incelememiz ve anlamamız imkânsızdır, eğer var olsaydı onu her halde ancak başka bir Yaratıcı, bizim Yaratıcımız ona izin verseydi, inceleyebilirdi. Bizim bilebileceğimiz, bu bileşenlerden sadece anatomik bedenin nasıl meydana geldiğidir, çünkü fiziksel varlık olduğu için inceleme ve anlama imkânımız vardır ve Biyoloji biliminin temel konusudur. Fakat diğer bileşen olan ruhun yâni bireyin kişiliğinin, nasıl var olduğu ve anatomik bedene nasıl bağlandığı ise inceleme ve anlama imkânına sahip olmadığımız metafizik süreçlerdir. Dolayısıyla cevabını bulamayacağımız iki soru şunlardır: (1) Bireyin bedeni maddesel olduğuna göre atomlardan yapılmıştır. Bireyin kişiliği yâni ruhu maddesel olmadığına göre acaba yapıldığı soyut nesne nedir, nasıldır? (2) Bireyin kişiliği maddesel bir varlık olmadığına göre, bireyin bedeni ile yâni maddesel bir varlıkla nasıl bütünleşmiştir?
Cevabım çok uzun olduğu için özür dilerim, umarım yararlı olur.