Özgür irade diye bir şey aslında yok

Keşke bu kadar basit düşünseydim harbiden fazlası zarar bünyeye. Neyse dostum anlatmaya çalıştığımdan hiçbir şey anlamamışsın. Bu kadar düz bakabilmek için çok şey verirdim.
Dostum her karar zaten bireye bağlanıyor toplumsal olaylarında etkenliği olabiliyor özgür irade olduğu için zaten herkesin kendi doğruları var yoksa herkes aynı şeyi düşünüyor olurdu.
 
Dostum her karar zaten bireye bağlanıyor toplumsal olaylarında etkenliği olabiliyor özgür irade olduğu için zaten herkesin kendi doğruları var yoksa herkes aynı şeyi düşünüyor olurdu.

Özgür irade ile seçim yapmak aynı şey değil. Senin bahsettiğin şey bireylerin seçim yapması. Bu seçimler tamamen kişinin özgür iradesi ile yapılan seçimler mi mesele bu.
 
Özgür irade ile seçim yapmak aynı şey değil. Senin bahsettiğin şey bireylerin seçim yapması. Bu seçimler tamamen kişinin özgür iradesi ile yapılan seçimler mi mesele bu.
Etki-Tepki yasası ile Özgür İradesizlik aynı şey değil.
Hayatında yaptığın belirli seçimler senin geleceğinin temellerini atması hayatının kurgu olduğu anlamına gelmez.
 
Keşke bu kadar basit düşünseydim harbiden fazlası zarar bünyeye. Neyse dostum anlatmaya çalıştığımdan hiçbir şey anlamamışsın. Bu kadar düz bakabilmek için çok şey verirdim.

Daha kısa tutum şimdi daha uzun bir yazı ile anlatayım.

  1. tecrübenin evrimi:
    • Tecrübe, zaman içinde elde edilen bilgi birikimidir.
    • Yaşam boyunca edinilen deneyimler, çekirdek tecrübe bütününü etkileyebilir.
    • Farklı kültürler, düşünce sistemleri ve insanlarla yaşanan deneyimler, bireyin bakış açısını genişletebilir.
  2. içgüdülerin şekillenmesi:
    • İçgüdüler, doğuştan gelen reaksiyonlar ve eğilimlerdir.
    • Ancak, içgüdüler de belirli bir bağlamda tecrübe ile şekillenir.
    • Örneğin, hayatta kalmak içgüdüsü, çocukluk döneminde öğrenilen ve deneyimlenen faktörlere dayanır.
  3. bilinçaltının rolü:
    • Çekirdek tecrübe bütünü genellikle bilinçaltına yerleşir.
    • Ancak, bireyler bilinçaltındaki önceden programlanmış inançları farkındalıkla inceleyebilir.
    • Bilinçaltındaki otomatik tepkilere karşı bilinçli bir şekilde karar verebilme yeteneği, özgür iradenin varlığını destekler.
  4. farkındalık ve değişim:
    • Yaşam boyunca edinilen tecrübeler, bireyin çekirdek tecrübe bütününü etkileyebilir ve değiştirebilir.
    • Birey, bilinçaltındaki inançları ve davranış kalıplarını fark ederek, kişisel gelişim ve terapi gibi yöntemlerle değiştirebilir.
  5. bilinçaltı ve bilinç ikilemi:
    • Bilinçaltı, bilinci neredeyse tamamen kontrol eder.
    • Ancak, bilinçaltındaki inançlarla bilincin düşünceleri arasında bir uyumsuzluk varsa, bilinçaltı genellikle kontrolü ele geçirebilir.
    • Bu durumda, bireyin bilinçli olarak aldığı kararlar, bilinçaltının etkisi altında kalabilir.
Sonuç olarak, özgür irade, yaşam boyunca edinilen tecrübelerle, içgüdülerin evrimiyle ve bilinçaltının anlaşılmasıyla şekillenebilir.

Eğer sınıfın içinde tipsiz bir çocuksan, muhtemelen sergileyeceğin belirli davranışlar olacaktır.
  1. mizah yeteneğini geliştirmek:
    • Kendi özgün mizah tarzını oluşturarak çevrendekilerle etkileşimde bulunabilir ve bu şekilde sosyal bağlarını güçlendirebilirsin.
  2. insanlarla iletişimini güçlendirmek:
    • Sosyal becerilerini artırarak, sınıfındaki diğer öğrencilerle daha iyi iletişim kurabilir ve arkadaşlık ilişkilerini güçlendirebilirsin.
  3. derslere çalışıp inek olmak:
    • Akademik başarı elde etmek için düzenli çalışma alışkanlıkları edinebilir ve derslerine odaklanarak sınıf içinde takdir toplayabilirsin.
  4. toplumdan izole olmak:
    • Diğer seçeneklere göre daha içe kapanık bir tavır sergileyerek, toplumdan izole olabilir ve kendi başına zaman geçirebilirsin.
Kısacası, bu davranışlar senin tercihlerine bağlı olarak şekillenecek. Hangi yolu seçeceğine sen karar vereceksin.
 
Özgür irade ile seçim yapmak aynı şey değil. Senin bahsettiğin şey bireylerin seçim yapması. Bu seçimler tamamen kişinin özgür iradesi ile yapılan seçimler mi mesele bu.
Ya dış etkenlerde olabiliyor ama sonuçta herşey o insana dönüyor o son aşaması ya kulak verecek ya da kendi fikrine göre ilerleyecek
 
Etki-Tepki yasası ile Özgür İradesizlik aynı şey değil.
Hayatında yaptığın belirli seçimler senin geleceğinin temellerini atması hayatının kurgu olduğu anlamına gelmez.

Hayatım kurgu demedim. Dediğim şeyler ile alakası yok bunun. Benim yaptığım veya yapabileceğim seçimlerin potansiyeli benim iradem dışında gelişti diyorum sadece. Bu bir kutsal güç tarafından oldu ya da olmadı demiyorum. Karakterim iradem dışında gelişti. Bu kişiliği ben seçmedim. Psikiyatrik rahatsızlıkların bile genetik olduğu kanıtlanmış bir olay. Doğduğumda taşıdığım genler, anne babamın ben büyürken bana karşı takındığı durum, ilkokulda veya ortaokulda akranlarım ile girdiğim ilişkileri ben seçmedim. Ve bu saydıklarım kişiliğin yarısından çok daha fazlasını oluşturuyor. Bak ben geldim buraya yazı yazdım demek ki özgür irade var mı sence olay?
 
Her insan farklıdır ve bu farklılığın sebebi özgür irade kesinlikle değil. Çevrenizde hiç kitap okumamış hayatı bomboş şeylerden ibaret olan ve basit insan olarak gördüğünüz o insanlar özgür iradesi ile o yaşamı seçmedi ya da sen özgür iraden ile entelektüel bir yaşam seçmedin. Sen farkında olmadan çevrenin sana getirdikleri ve genetiğin sayesinde öyle oldun.
Doğarken annemizi babamızı seçmiyoruz, ama kafa yapımızı değiştirebiliyoruz. Çevremiz bir etkendir ancak en nihayetinde iş sende biter. Eğer çevrende her gördüğünü doğru sanıyorsan bu senin yanlışın. Senin mantığınla sonradan zengin olan fakir diye bir şey yok çünkü zengin zengindir fakir fakirdir fakir zengin olmayı bilecek iradeye sahip olamaz gibi bir mantıksızlık çıkıyor. Tabii bu bir örnek.
 
Doğarken annemizi babamızı seçmiyoruz, ama kafa yapımızı değiştirebiliyoruz. Senin mantığınla sonradan zengin olan fakir diye bir şey yok çünkü zengin zengindir fakir fakirdir fakir zengin olmayı bilecek iradeye sahip olamaz gibi bir mantıksızlık çıkıyor. Tabii bu bir örnek.

Hep kafa yapısını değiştirenleri örnek verip hep onları konuştuk ama kafa yapısını değiştiremeyen o diğer insanları hiç konuşmadık. Sen kafa yapını değiştirecek kadar özgür iradenin nimetlerinden faydalanan birisin fakat diğeri neden değiştiremiyor bunu hiç düşündün mü? Bir suç işlemek sana kötü bir şey gelirken suç işleyene neden sana kötü geldiği gibi gelmiyor? Oysa suçun kötü olduğu açıkça ortada ve o bunu göremeyecek kadar kör mü? Çalışmak zor geliyor o yüzden hırsızık yapıyor suç işliyor hırsına yenik düşüyor vs bir sürü neden buluyorsunuz bunlara. Halbuki ne kadar basit bir şeymiş iyi insan olmak size göre bu kadar basit bir seçenek varken gidip özgür iradelerini kullanarak hayatlarını mahvetmeyi seçiyorlar gerçekten çok mantıklıymış :D
 
Hep kafa yapısını değiştirenleri örnek verip hep onları konuştuk ama kafa yapısını değiştiremeyen o diğer insanları hiç konuşmadık. Sen kafa yapını değiştirecek kadar özgür iradenin nimetlerinden faydalanan birisin fakat diğeri neden değiştiremiyor bunu hiç düşündün mü? Bir suç işlemek sana kötü bir şey gelirken suç işleyene neden sana kötü geldiği gibi gelmiyor? Oysa suçun kötü olduğu açıkça ortada ve o bunu göremeyecek kadar kör mü? Çalışmak zor geliyor o yüzden hırsızık yapıyor suç işliyor hırsına yenik düşüyor vs bir sürü neden buluyorsunuz bunlara. Halbuki ne kadar basit bir şeymiş iyi insan olmak size göre bu kadar basit bir seçenek varken gidip özgür iradelerini kullanarak hayatlarını mahvetmeyi seçiyorlar gerçekten çok mantıklıymış :D

Gerçekten hırsıza yaptığı doğru mu geliyor? Geliyorsa bile istisnalar kaideyi bozmaz, iyilik insandan insana değişirmiş falan fasa fiso. Milyonlarca yıldır dünyada Egemen olan varlıklar hala doğru ve yanlışı bireysel karar doğrultusunda veriyorsa bu büyük ihtimal kişinin kendini toplumdan soyutlamasından ötürü olan bir şeydir. Psikolojik durumların genetik yolla aktarılmasına gelirsek o zaman her birey ebeveyninin yansıması olur ve insanlık belli bir doğrulukta olurdu. Senin desteklediğin görüş sadece suçlu psikolojisi ile yaptığın hataları çevreye yormak ile ilgili bir psikolojik sorun.
 
Sen kafa yapını değiştirecek kadar özgür iradenin nimetlerinden faydalanan birisin fakat diğeri neden değiştiremiyor bunu hiç düşündün mü?
Onun kotuyu secmesi bile bir ozgur iradenin sonucudur. Bir de boyle dusun :) Eger herkes iyiyi secip iyi olsaydi, ortada ozgur irade olmazdi; kotu olmazsa iyi de olmaz.
Oysa suçun kötü olduğu açıkça ortada ve o bunu göremeyecek kadar kör mü?
Suc isleyenler uce ayrilir.
  • Zevkine suc isleyenler
  • Caresizlikten suc isleyenler
Caresizlikten suc islemek nedir?
  • Evi barki kimsesi yoktur, sokakta kaliyordur; bu tur insanlar olmemek ugruna adam da oldurur, adam da soyar, hirsizlik da yapar, yapar da yapar. Veya bir iftiraya kurban gittigi icin yuz kizartici suctan iceri girip hapis yatmistir ve sicilinden oturu ise alinmiyordur, pecete dahi alacak imkani yoktur. Bu tur insanlar yaptiklari seyin gayet farkindadirlar ama yapacak bir seyleri yoktur, cunku en nihayetinde insan her zaman once kendini dusunen bir varliktir. Bu tur insanlar ozgur iradesini kullanamazlar cunku yasamak icin mecburiyet neyi gerektiriyorsa onu yapmak zorundadir. Dolayisiyla bu tur insanlari caresizlik kotuye mecbur birakir, bu da ozgur iradeye buyuk bir engeldir.
Zevkine suc islemek nedir?
  • Zevkine suc isleyenler ise ozgur iradesini iliklerine kadar kotuye kullanabilecek iradeye sahiptirler. Dogruyu da yanlisi da bilir ama nasil biz dogruyu seciyorsak ve mutlu oluyorsak o da yanlisi secip mutlu olur.
Gidip özgür iradelerini kullanarak hayatlarını mahvetmeyi seçiyorlar gerçekten çok mantıklıymış :D
Dedigim gibi, bilincli bir sekilde hayatini mahvetmesi bile bir ozgur irade sebebidir.
 
Son düzenleme:

Yeni konular

Geri
Yukarı