@Mali the Perfect Zaman denilen şey tanrının yarattığı ve onun hakimiyetinde olan birşey ise doğal olarak geçmiş ve gelecek kavramları bizim kullandığımız anlamda onun için geçerli değildir. Halbuki insanlar kader konusunu tartışırken aynen burada olduğu gibi ''tanrı geleceği biliyorsa'' dan dem vurur ve tanrıyı insan algıları ile mukayyet bir varlık olarak değerlendirme hatasına düşer.
Zaten bunu ön kabul olarak kabul ederek varsayımlarımı yapıyorum. Siz, bütün tartışmaları okuduğunuza emin misiniz? Zira, hiçbir yerde
"Tanrı, zamana tabiidir." demedim.
Zaman sınırlamalarını tanrı için kabul etsek dahi
Önermelerinizin doğru olduğunu nereden çıkardınız. Tanrının herşeyi biliyor olması neden özgür irade olmadığı anlamına gelsin ki? Geleceği biliyor olmak kolayca akla gelebilen bir şey.
Yani üçüncü seçeneğiniz : ''Tanrı, her şeyi biliyorsa, geleceği biliyordur.'' seçeneği olur.
Buna da cevabınız ''gelecek bilinemez'' yargısı mı olacak?
"Tanrı, her şeyi biliyorsa geleceği de biliyordur." seçeneği, üçüncü bir seçenek değildir.
- Tanrı, her şeyi biliyorsa, özgür irade yoktur.
- Tanrı, her şeyi bilmiyorsa, "Her şeyi bilen." değildir.
seçeneğine tabiidir. İstediğiniz kadar zorlayın, bu iki seçeneğinde dışına çıkamazsınız.
Buradan şunun çıkarılmasını da istemem,
"Demek ki sen, bu fikre şartlanmış olduğun için sana, gerçekten bir seçenek sunsak dahi kabul etmeyeceksin." Sunulan seçenek gerçekten mantıklı ise neden kabul etmeyeyim?
Zaten tartışmayı okumuş isen eğer, bu tartışmada muhalif değilim. Ortada bir mantıksızlık var ve düzeltmek amacındayım. Senin dediğin gibi,
''Tanrı, her şeyi biliyorsa, geleceği biliyordur.'' seçeneği benim içinde geçerlidir.
Sonuç olarak,
"TANRI, HER ŞEYİ BİLİYORDUR." ya da
"TANRI, HER ŞEYİ BİLMİYORDUR." seçeneklerini tartışmak, başka bir tartışmanın konusudur. O tartışmada bile, başka bir seçenek ortaya atamazsın. Yani, ya
"TANRI, HER ŞEYİ BİLİYORDUR." seçeneğini desteklemek zorundasın ya da
"TANRI, HER ŞEYİ BİLMİYORDUR." seçeneğini desteklemek zorundasın.
Hala kafamızı karıştırıyor olsa da bugün itibari ile bilimsel/deneysel verilere göre ''gelecek bilinebilir. ''
Bkz. Çift yarık deneyinde ''parçacığın sonraki durumunda yapılan eylemin önceki durumunu etkilemesi''
Ben, zaten geleceğin bilinebilir olduğunu savunuyorum. Çift yarık deneyini ise, neden örnek verdiğini anlamadım. Çift yarık deneyinde parçacıkların gözlemlendiğinde farklı hareket etmesi neyi değiştirir?
"Allah, her şeyi biliyordur ama kader vardır." demek,
[a = b]'dir.
[b ≠ c]'dir. O zaman
[a ≠ c] demek gerekirken,
[a = c] demektir.